woensdag 4 maart 2015

DE LANGVERWACHTE KUTGEDICHTEN- 2014




Huzarenstuk


het is een waar huzarenstuk ongezien
het hout waaruit ze is gesneden
stemt menig oog oprecht tevreden
geen vrouw wier pracht ik meer verdien

ik claim haar dus met recht en reden
met al haar ongeziene pracht
een pagevlinder in de nacht
nog nooit was schoonheid zo omstreden

elke wet werd ondubbelzinnig overtreden
ze heeft de lakmoesproef met glans doorstaan
en pleegt hiermede heel bekwaam
een aanslag op de goede zeden




Moeder 1


nu het winter wordt en koud
en de dood zijn intree doet
loop ik vooraan in de stoet
en besef ik: ik word oud

soms zie ik jouw beeltenis
een schim die rond waart in de stad
en zoekt naar wat ze daar vergat
het geeft iets van betekenis

half verloren op de dool
alleen het woord houdt mij nog staande
ik die mij onaantastbaar waande
werd mijn eigen tegenpool




Schaduwmensen


van wat ik in mijn leven zag
heb ik het meeste al lang vergeten
en van alles wat ik nog had moeten weten
vergat ik jaartal tijd en dag

de huizen die wij ooit bewoonden
in de straten zonder naam
de schaduwmensen achter het vensterraam
die hun levensmoeheid slechts vertoonden

just before het slapengaan
de stilte in de kille huizen
er was geen muur zoals in Berlijn

maar kan een mens nog meer gescheiden zijn
dan in het nest van arme luizen
die door een zee van wanhoop gaan





Levensecht sonnet


een zwarte vrouw valt niet te rijmen
geen zeugma dubbelrijm sonnet
dicht haar in het liefdesbed
geen licht laat ze op woorden schijnen

geen veertien zinnen heeft ze nodig
leestekens zijn voor haar geen punt
het is maar net wat ze je gunt
en zelfs dat blijkt soms wel overbodig

als ze op de i het puntje zet
roept ze het uit zonder een teken
de zin blijft achter in het bed

en aan het einde is het net
alsof ze oplost in een woordendeken
van een levensecht sonnet





In een oogopslag


je ziet het of je ziet het niet
het is maar hoe je het bekijkt
als je oog het doel ontwijkt
dan heb je niets in het verschiet

soms zie je het in een oogopslag
soms laat je de ogen dwalen
en kan je niet meer achterhalen
wat je daarnet nog werkelijk zag

soms heb je oog voor schoonheid
soms zie je alles somber in
zie je alleen maar het gewin

dan ontgaat je vaak de werkelijkheid
staar je niet blind op idealen
maar laat het zicht je beeld bepalen




Moeder 2



laat je as over de aarde waaien
ik heb nog steeds zoveel verdriet
en al helpt me dat in wezen niet
dan kan ik om je as heendraaien
ik hoor nog steeds je laatste woorden
en de angst die ik in je ogen zag
herinneren me dag na dag
dat ik je verloor alsook het noorden
als de dood was ik in mijn leven
(al liet ik dat maar zelden zien)
dat ik je op een dag terug moest geven
aan de aarde en bovendien
verloor wat me het dierbaarst was
maar als ik in het duister tast
ben je nog steeds een soort houvast
een monument van onschatbare waarde
dat ik nooit meer terug zal zien





Gesel


niet dat het echt een gesel is
maar ik kan me nauwelijks bedenken
dat we elkaar iets anders kunnen schenken
dan wat er nu voor handen is

de leegte die we samen delen
werd een stuk van ons bestaan
we hebben steeds ons best gedaan
te doen alsof het ons niets kon schelen

ieder op zich zijn wij een paar
geruisloos gaan we door het leven
er rest niets meer om nog naar te streven
als ik in jouw ogen staar






Think out of the box piet

(naar aanleiding van het zwarte pieten debat)


een ebola of een SOA piet
of gewoon een Huysentruyt
komt je al gauw de oren uit
als je al die rotzooi ziet

een pain in the ass piet zeg nou eerlijk
vind je alleen nog op het platteland
en ligt hij in je rechterhand
dan is de stootkar onontbeerlijk

een zwart met witte stippen piet
een schimmelpiet zoals dat heet
betekend eigenlijk heel concreet
dat je u weer naaien liet

een leefloonpiet of slappe lul
een hangpiet heet dat in de straat
hij is te gast bij vader staat
hij doet niet mee met al die kul

een war on terror multipiet
lijkt me wel geschikt als knecht
zo een die met losse flodders schiet
komt vast wel in sinterklaas terecht

en tot slot een  Vlaamse Uberpiet
met duitse helm en pruisisch kruis
niet echt geliefd bij joden thuis
men hoort hem wel maar ziet hem niet







Het baggersonnet


kletterende kutjes die zalven en smeren
die krullen en brullen en vocht genereren
die plooien en glooien en zwaarden polieren
roofachtig en vals als wilde dieren

die oorlog voeren en nesten vervuilen
die voor paal staan of er net achter gaan schuilen
die hamsterend en leep eikels gaan roven
en iedere lul een peer willen stoven

die goedschiks of kwaadschiks de scepter stelen
en tussendoor met je kloten spelen
die dag na dag victorie kraaien

en met het vruchtbare zaad tweestrijd zaaien
pompende slurpende genotsriolen
houden in hun bedding het leven verscholen







Voetbalengels


are you kidding
I'm Gus Hiddink
there is no pudding
anymore

you can find the answer
in the corner
and no seks before
the game

it's a shame
that players wipping
let those smelling
pussy's dripping

and get some vaseline
in the store
beqause with such
mentality
you can fuck me
in mijn voor

i have a message
for the keeper
don't you fall
all the time

in football it's a crime
to act like justin bieper
get them boys
we have to win
do what you have to do

and before you
have any comment
bedenk u dan eens goe

ha zo, you don't understand
are you stupid of a nigger
in my country
are the frikandellen bigger

then the pistol
in your pants
so please don't pull the trigger

i do my job
that's hard enough
just play the game
and play it rough
and remember
if you make a goal

don't act like pussy's gentlemen
and stay out each other
gloryhole








Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Blogarchief